Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO

Przychodnia RENORT USŁUGI MEDYCZNE IMROTH, PIOTROWSKI SPÓŁKA JAWNA
 

Warszawa, data 2.01.2025 r.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1
Podstawa działalności
Przychodnia RENORT USŁUGI MEDYCZNE jest podmiotem leczniczym działającym na
podstawie:
● Obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
● ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
● ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarz dentysty;
● ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej;
● ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty
● ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych;
● Podmiotu leczniczy jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność
leczniczą Nr księgi rejestrowej: 000000191399 organ rejestrowy: Wojewoda mazowiecki,
data wpisu do rejestru 04.04.2017r
● Dokumenty spółki: akt notarialny.
● Regulaminu organizacyjnego.


§ 2
Określenie podmiotu leczniczego
● Podmiot leczniczy działa pod nazwą Przychodnia Renort Gabinety Medyczne z
siedzibą w Warszawie pod adresem :
○ Ul. Teligi 5
○ Ul. Łucka 18
● Przychodnia Renort jest zarejestrowana jako „Renort Usługi Medyczne Imroth,
Piotrowski, Spółka Jawna” określona skrótem „Renort Gabinety Medyczne ” KRS
0000666348 zwana dalej „Podmiotem”.


§ 3
Określenie Regulaminu podmiotu leczniczego
● Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację , prace
podmiotu oraz proces udzielenia świadczeń zdrowotnych.
1
● Regulamin określa:
○ cele i zadania;
○ strukturę organizacyjną;
○ rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
○ proces udzielania świadczeń zdrowotnych;
○ organizację przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
○ prowadzenie dokumentacji medycznej;
○ organizację i zadania komórek organizacyjnych podmiotu oraz warunki
współdziałania z komórkami oraz współpracy z lekarzami;
○ wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;
○ prawa i obowiązki pacjenta;
○ zakres składania reklamacji;
○ sposób kierowania jednostką.


§ 4
Siedziba podmiotu leczniczego
Główną siedzibą podmiotu leczniczego jest Warszawa 02-777 ul. Teligi 5


§ 5
● Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia podmiotu
Przychodni RENORT – Gabinety Medyczne
○ Ul. Teligi 5
○ Ul. Łucka 18
● Podmiot leczniczy może świadczyć specjalistyczne usługi zdrowotne na rzecz innych
podmiotów leczniczych zgodnie z zawartymi umowami.


§ 6
Cele działalności podmiotu leczniczego
Celem podmiotu leczniczego RENORT – Gabinety Medyczne jest organizowanie i udzielanie
świadczeń medycznych w zakresie :
● ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych – leczniczych usług specjalistycznych,
● usług rehabilitacyjnych – służących ratowaniu, zachowaniu, przywracaniu i poprawie
zdrowia,
● wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub
przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykorzystania wobec pacjentów
wymagających świadczeń ambulatoryjnych
● porad w zakresie dietoprofilaktyki i promocji zdrowia
● poradnia rehabilitacyjna
● poradnia rehabilitacyjna dla dzieci
● poradnia neurochirurgiczna
● poradnia ortopedyczna
2
● poradnia neurologiczna
● poradnia neurologiczna dla dzieci
● dział masażu leczniczego
● gabinet diagnostyczno- zabiegowy
● poradnia żywieniowa
● poradnia żywieniowa dla dzieci
● pracownia USG
● poradnia logopedyczna dla dzieci
● poradnia logopedyczna
● pracownia fizjoterapii
● pracownia badań słuchu
● pracownia badań słuchu dla dzieci


§ 7
Zadania podmiotu leczniczego
● Do zadań podmiotu leczniczego RENORT Gabinety Medyczne należy w
szczególności:
○ udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
○ diagnostyka
○ wydawanie opinii o stanie zdrowia, w tym określanie o czasowej niezdolności
do pracy;
○ współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,
○ prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej;
○ prowadzenie promocji zdrowia i działań edukacyjnych mających na celu
promowanie zdrowego stylu życia
○ uczenie zdrowego odżywiania
○ współdziałanie w prowadzeniu badań naukowych i prac
badawczo-rozwojowych
○ współuczestniczenie w przygotowaniu do rodzicielstwa


§ 8
Świadczenia zdrowotne udzielane w podmiocie leczniczym
● Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjnych
świadczeń zdrowotnych.
● Świadczenia zdrowotne udzielane są w zakresie :
○ rehabilitacji;
○ neurochirurgii;
○ ortopedii;
○ masażu;
○ logopedii;
○ fizjoterapii;
○ neurologii;
3
○ audiologii i foniatrii;
○ dietetyki;
○ diagnostyka laboratoryjna we wszystkich zarejestrowanych dziedzinach, w
tym :
■ diagnostyka obrazowa (USG) ;
■ gabinet diagnostyczno- zabiegowy.
4

II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA – ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA JEDNOSTKI I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 9

Struktura organizacyjna podmiotu leczniczego
● Strukturę organizacyjną Przychodni RENORT – Gabinety Medyczne stanowi:
○ jednostka organizacyjna, – podmiot leczniczy Przychodnia Renort Gabinety
Medyczne z siedzibą przy ul. TELIGI 5 oraz filia Renort Gabinety Medyczne
ul. Łucka 18.
○ komórki organizacyjne – poradnie specjalistyczne funkcjonujące w
Przychodni Renort Gabinety Medyczne.
● Schemat struktury organizacyjnej RENORT Gabinety Medyczne stanowi załącznik nr
1 do niniejszego Regulaminu.


§ 10
Jednostki organizacyjne podmiotu leczniczego
● Jednostką organizacyjną podmiotu leczniczego jest Przychodnia Renort „ Gabinety
Medyczne” mieszczącą się w Warszawie
● Do zadań jednostki organizacyjnej należy :
○ realizacja świadczeń zdrowotnych i innych zadań w oparciu o postanowienia
niniejszego Regulaminu oraz w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r.
o działalności leczniczej i inne pozostałe a obowiązujące przepisy prawa oraz
zarządzenia Kierownika Przychodni RENORT Gabinety Medyczne;
○ podejmowanie działań mających na celu organizację udzielania świadczeń
medycznych realizujących zadania podmiotu;
○ opracowywanie projektów finansowych, inwestycyjnych oraz strategii i
planów działania podmiotu;
○ pozyskiwanie oraz inicjowanie działań organizujących środki na działalność
podmiotu;
○ opracowywanie sprawozdań wynikających z obowiązujących przepisów
prawa;
○ opracowywanie wniosków, pism i odpowiedzi do organów nadzorujących i
organów administracji publicznej w zakresie zadań jednostki organizacyjnej;
○ prowadzenie statystyk, zbiorów w zakresie działalności podmiotu;
○ organizowanie i przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w
tym RODO w zakresie gromadzonych zbiorów i prowadzonej dokumentacji
medycznej;
○ realizowanie innych zadań, wynikających z odrębnych przepisów;
○ organizowanie i zarządzanie personelem – nadzorowanie ich czasem pracy,
wykonywaniem czynności niezbędnych do udzielania świadczeń.
5


§ 11
Komórki organizacyjne podmiotu leczniczego
● W strukturze organizacyjnej Przychodni RENORT – Gabinety Medyczne można
wyodrębnić komórki organizacyjne czyli poradnie specjalistyczne
● Komórki organizacyjne – poradnie specjalistyczne udzielają świadczenia zdrowotne
służące profilaktyce, promocji zdrowia, fizjoterapii i rehabilitacji , zachowaniu i
przywracaniu zdrowia, poprawie zdrowia , dietoprofilaktyce.
● Komórki organizacyjne, o których mowa mieszczą się w Warszawie przy:
○ ul. Teligi 5
○ ul. Łuckiej 18


§ 12
Zakres czynności personelu podmiotu leczniczego
● Szczegółowy zakres czynności pracowników Przychodni RENORT – Gabinety
Medyczne określa umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa
kontraktowa oraz indywidualny zakres czynności pracownika.
● Szczegółowy zakres czynności współpracowników (inne podmioty lecznicze, osoby
wykonujące usługi w ramach prywatnej praktyki zawodowej) określają indywidualne
umowy o świadczeniu usługi na rzecz Przychodni RENORT – Gabinety Medyczne


§ 13
Kierowanie i współdziałanie w podmiocie leczniczym
● Podmiotem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Jan PIOTROWSKIwspółwłaściciel.
● Komórki organizacyjne działające jako poradnie na terenie RENORT – Gabinety
Medyczne oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych
komórek, zobowiązane są do współdziałania w ramach działalności podmiotu
RENORT – Gabinety Medyczne. Celem współdziałania oraz udzielania porad jest
zapewnienie spójnego i efektywnego działania na rzecz dobra pacjenta.
● Współdziałanie to ponadto ma pomóc sprawnie działać wewnątrz jednostki.
Organizować i usprawniać funkcjonowanie podmiotu pod względem
diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, finansowym i administracyjnym
● Współdziałanie, wewnątrz podmiotu odbywa się z poszanowaniem obowiązujących
przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta i etyki zawodowej oraz
kodeksu pracy.
● Współdziałanie personelu dąży do wysokiej jakości świadczonych usług,
bezpieczeństwa pacjentów, troski o mienie podmiotu leczniczego oraz ochronę
danych pracowników i pacjentów.
6

III. PROCES UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

§ 14
Usługi medyczne w podmiocie leczniczym
● Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom
najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń z uwzględnieniem troski o ich
zdrowie, prawa, bezpieczeństwo i dobro.
● W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:
○ prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
○ wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
○ zasady wynikające z procedur i standardów postępowania;
○ zasady wynikające z obowiązujących standardów medycznych;
○ wiedzę medyczną;
○ jakość świadczonych usług;
○ bezpieczeństwo terapii;
○ tajemnicę zawodową i ochronę danych osobowych.
● Podmiot i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy wszystkie
informacje związane z pacjentem, ich rodziną, sytuacją zdrowotną, emocjonalną bądź
materialną zarówno w trakcie trwania leczenia jak i po jego zakończeniu oraz w
trakcie trwania udzielania świadczenia jak i po jego zakończeniu.


§ 15
Organizacja pracy podmiotu leczniczego
● Przychodnia RENORT – Gabinety Medyczne jest czynna od poniedziałku do piątku
od godziny 8:00 do godziny 21:00.
● Informacje o godzinach otwarcia podmiotu, są umieszczone na drzwiach wejściowych
do przychodni oraz na stronie internetowej www.renort.pl
● Świadczenia zdrowotne udzielane są w ramach godzin otwarcia podmiotu w terminie
i czasie wcześniej ustalonym z pracownikiem Recepcji.


§ 16
Rejestracja i udzielanie świadczeń w podmiocie leczniczym
● Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej:
○ w siedzibie podmiotu ;
○ telefonicznie pod numerem telefonu: 517 882 857
○ internetowo przez www.znanylekarz.pl oraz www.renort.pl
● Rejestracja pacjentów odbywa się poprzez kontakt i określenie rodzaju usługi
medycznej, osoby świadczącej usługę, wyznaczeniem dnia i godziny realizacji
świadczenia zdrowotnego.
● Rejestracja pacjenta w celu uzyskania świadczenia zdrowotnego poprzez :
○ dokument potwierdzający tożsamość;
○ dokument uprawniający do zapisu osoby trzeciej;
7
○ rejestrujących się on-line wymagane jest podanie numeru PESEL oraz daty
urodzenia.


§ 17
Cennik świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym
● Świadczenia zdrowotne udzielane przez Podmiot leczniczym są dla pacjenta
całkowicie płatne.
● Świadczenia zdrowotne udzielane w Przychodni RENORT Gabinety Medyczne nie
są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
● Świadczenia zdrowotne udzielane przez podmiot są odpłatne i są wyszczególnione
w CENNIKU, który znajduje się na stronie www.renort.pl oraz w recepcji. Informacje
na temat cen można również uzyskać telefonicznie, a także u pracownika rejestracji.
● Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem w
godzinach otwarcia podmiotu .
● Świadczenia zdrowotne udzielane pacjentowi odpłatnie odbywając się zgodnie z
przepisami prawa.
● Wysokość aktualnych opłat określa cennik, znajdujący się na stronie www.renort.pl .
Informacje na temat cen można też uzyskać w Recepcji podmiotu.


§ 18
Udzielanie świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym
● Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielane:
○ w sposób nieograniczający jakiejkolwiek dostępności świadczeń dla
wszystkich pacjentów;
○ w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego i
przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
○ zgodnie z kryteriami medycznymi i obowiązującymi przepisami prawa;
● Odpłatne świadczenia zdrowotne udzielane są w miarę możliwości w dniu zgłoszenia
lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności w
dniach i godzinach ich udzielania;
● Godziny otwarcia podmiotu leczniczego i sposób rejestracji określone są w § 15.


§ 19
Bezpieczeństwo pacjentów w podmiocie leczniczym
● Podmiot nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która
potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na
zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia
opłaty.
● Lekarz jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku
zagrożenia życia pacjenta.
8
● Jeżeli pacjent będący na wizycie wymaga transportu medycznego i hospitalizacji, to
lekarz udzielający świadczenia jest zobowiązany wezwać zespół ratownictwa
medycznego.
● Ważne telefony są dostępne w Recepcji.
● Personel podmiotu leczniczego jest przeszkolony w zakresie udzielania PIERWSZEJ
POMOCY.


§ 20
Opłaty za świadczenia medyczne w podmiocie leczniczym
● Pacjent jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za wizytę podczas rejestracji w
recepcji przed umówioną wizytą.
● Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent
zobowiązany jest zgłosić się do recepcji w celu uiszczenia należności.
● Przedpłaty mogą być dokonywane za pośrednictwem przelewu lub w przychodni.
● Dostępnymi formami płatności są:
○ gotówka;
○ karta płatnicza;
○ BLIK;
○ przedpłaty;
○ faktury przelewowe;
○ voucher.
● Za nieodwołanie wizyty najpóźniej dzień przed zaplanowanym terminem (w
godzinach i dniach otwarcia przychodni) pacjent powinien uiścić opłatę w wysokości
50% do kolejnej wizyty.
9

IV. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ. ZASADY WSPÓŁPRACY Z LEKARZAMI, TERAPEUTAMI

§ 21
Współpraca z personelem medycznym wewnątrz podmiotu leczniczego
● W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu
procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Podmiot współdziała z innymi
podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń
zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
● Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa
się
z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw
pacjenta.


§ 22
● Przychodnia RENORT – Gabinety Medyczne może wykonywać usługi medyczne na
rzecz innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą, publicznych i
niepublicznych, na podstawie zawartych umów, określających rodzaj wykonywanych
świadczeń zdrowotnych i usług z nimi związanych, sposób ich realizacji i zasady
płatności.
● Wykonywanie usług medycznych na rzecz innych podmiotów nie może zakłócać
porządku udzielania świadczeń w RENORT;
● Obowiązkiem osób wykonujących zawody medyczne jest w szczególności:
○ punktualne rozpoczynanie pracy zgodnie z ustalonym grafikiem wizyt;
○ informowanie o planowanych nieobecnościach w pracy z minimum
2-tygodniowym wyprzedzeniem;
○ prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa oraz wytycznymi Podmiotu leczniczego z uwzględnieniem poufności i
tajemnicy zawodowej oraz tajemnicy przedsiębiorstwa;
○ dokumentowanie przebiegu leczenia pacjentów i udzielanych porad i
konsultacji z uwzględnieniem procesu leczniczo – diagnostycznego;
○ nadzorowanie i weryfikacja zaplanowanych wizyt;
○ informowanie o problemach powstałych przy wykonywaniu świadczeń
zdrowotnych;
○ stosowanie się do wdrożonych standardów i procedur;
○ przestrzeganie zasad bezpieczeństwa systemu IT (logowanie, wylogowywaniu
się po zakończeniu wizyty oraz nie przekazywanie danych logowania osobom
trzecim) oraz przestrzegania zasad ochrony danych osobowych;
○ weryfikowanie tożsamości pacjenta zgłaszającego się na wizytę;
○ informowanie pacjentów o dopłatach za wykonane dodatkowo świadczenia
i konieczności ich uiszczania;
○ noszenie odpowiedniej odzieży medycznej;
10
○ zwrot klucza do gabinetu lekarskiego oraz dokumentacji medycznej do
recepcji po zakończeniu pracy;
○ uczestniczenie w organizowanych szkoleniach;
○ dbałości o dobre imię podmiotu w którym są świadczone usługi;
○ wykorzystywania aktualnej wiedzy i doświadczenia;
○ promowania podmiotu na zewnątrz;
○ świadczenia usług na jak najwyższym poziomie;
○ przestrzegania praw pacjenta;
○ przeciwdziałanie zagrożeniom, kradzieżom oraz niebezpieczeńśtwu
własnemu, pacjentów oraz strat podmiotu;
○ przestrzeganiu zasad BHP i PPOŻ;
○ minimalizowania stanu związanego z zagrożeniem epidemiologicznym.
● Osobom wykonującym zawody medyczne nie wolno:
○ pobierać jakichkolwiek opłat od pacjentów lub ich rodzin z tytułu
wykonywania świadczeń zdrowotnych;
○ przyjmować przedstawicieli handlowych firm farmaceutycznych bez
uprzedniej zgody właścicieli;
○ skracać czasu trwania wizyt;
○ udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentom niezarejestrowanym, z wyjątkiem
sytuacji, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o
zawodach lekarza i lekarza dentysty;
○ przekazywać jakichkolwiek danych pacjentów do podmiotów lub osób
trzecich niewspółpracujących z RENORT – Gabinety Medyczne, zarówno w
czasie trwania umowy jak i po jej ustaniu;
● Obowiązkiem personelu medycznego jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji
niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia
zdrowotne.
11

V. PROWADZENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE LECZNICZYM ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

§ 23
Organizacja dokumentacji w podmiocie leczniczym
● Podmiot prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania placówki .
● Kierownik w Przychodni czuwa, dostarcza i organizuje przetwarzanie dokumentacji
w podmiocie.
● Kierownik Przychodni przy pomocy personelu zabezpiecza utworzoną dokumentację.
● Podmiot sprawozdaje, organizuje oraz archiwizuje dokumentacją powstałą w
wyniku funkcjonowania placówki.
● W podmiocie powstaje dokumentacja zarówno kadrowa, organizacyjna,
sprawozdawcza jak i dokumentacja medyczna.
● Podmiot współpracuje z administracją publiczną w zakresie niezbędnym do
funkcjonowania placówki.
● Podmiot prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń
zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej
dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w przypadku
udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez płatnika innego niż pacjent –
także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
● Dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci papierowej i elektronicznej.
● Dokumentacja medyczna oraz wyniki badań są prowadzone z wykorzystaniem
systemów teleinformatycznych , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa z
zachowaniem zasad poufności oraz najwyżej rzetelności.
● Powstała w wyniku funkcjonowania podmiotu dokumentacja jest przechowywana
oraz archiwizowana zgodnie z odrębnymi przepisami w każdym ze swoich rodzajów.


§ 24
Dokumentacja medyczna w podmiocie leczniczym
● Dokumentację medyczną w Podmiocie prowadzi się zgodnie z przepisami prawa
powszechnie obowiązującego z uwzględnieniem przepisów w zakresie informatyzacji
i e-usług oraz przepisów o ochronie danych osobowych w tym RODO.
● W przypadku konieczności poprawienia wpisu elektronicznego z zakończonej wizyty
nie wolno modyfikować wpisu podstawowego, lecz należy utworzyć nowy wpis i
wskazać, do której wizyty się odnosi. Każda zmiana wpisu musi zawierać wskazanie
przyczyny modyfikacji.
● Wszelkie dokumenty, które wymagają pisemnego podpisu pacjenta (np. zgoda na
zabieg, upoważnienie do udzielania informacji o stanie zdrowia), niezwłocznie
przekazuje się po zakończeniu wizyty do rejestracji celem dokonania skanu.
● We wpisie z każdej wizyty muszą się znaleźć następujące informacje:
○ cel wizyty;
○ dane z badania podmiotowego (obejmujące dolegliwości i problemy, z
którymi zgłasza się pacjent);
12
○ dane z badania przedmiotowego (obejmujące wszystkie przeprowadzone
badania przez lekarza i ich wyniki);
○ rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego napisane słownie w języku
polskim oraz za pomocą kodu ICD-10; zlecenia badań, jeżeli zostały wydane;
○ zalecenia, jeżeli zostały wydane;
○ informacje o wydanych orzeczeniach, opiniach lekarskich lub
zaświadczeniach, jeżeli zostały wydane;
○ informacje o lekach, wraz z dawkowaniem, lub wyrobach medycznych
przepisanych pacjentowi na receptach lub zleceniach na zaopatrzenie w
wyroby medyczne, jeżeli zostały przepisane;
○ inne informacji, które lekarz uznaje za istotne dla oceny przebiegu wizyty.
● Każdy wpis, musi zaczynać się od oceny stanu ogólnego pacjenta , należy określić
badania , zalecenia ryzyko i zagrożenia ewentualne powikłania i zalecenia.


§ 25
Przechowywanie dokumentacji w podmiocie
● Podmiot prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną, zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
● Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach:
● siedziby oraz filii podmiotu,
● archiwum podmiotu.
● Dokumentacja administracyjna i pracownicza oraz dokumentacja związana ze
współudziałem podmiotu przechowywana jest w pomieszczeniach siedziby przy ul.
Teligi 5. Dokumenty rachunkowe przechowuje zewnętrzne biuro rachunkowe, z
którym jest nawiązana współpraca i podpisana umowa.
● Zadaniem podmiotu jest prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z
udzielaniem pacjentom świadczeń zdrowotnych. Dokumentacja medyczna składa się
z:
○ dokumentacji indywidualnej wewnętrznej;
○ dokumentacji indywidualnej zewnętrznej;
○ wewnętrznej dokumentacji zbiorczej.
● Dokumentację indywidualną wewnętrzną stanowi historia zdrowia i choroby pacjenta.
● Dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowią:
○ skierowania do szpitala lub innych podmiotów zewnętrznych;
○ skierowania na badania diagnostyczne lub konsultacje;
○ zaświadczenia;
○ orzeczenia;
○ opinie lekarskie;
○ zwolnienia lekarskie
○ wyniki badań diagnostycznych
● Wewnętrzną dokumentację zbiorczą stanowią w szczególności :
○ rejestr przyjętych pacjentów – w formie elektronicznej;
13
○ rejestr zabiegów wykonywanych w gabinecie zabiegowym – w formie
papierowej;
○ rejestr wyników badań – w formie elektronicznej;
○ rejestr dokumentacji archiwalnej w formie papierowej i elektronicznej;
● Kartoteki pacjentów w formie papierowej i elektronicznej.
● Obowiązkiem Przychodni RENORT Gabinety Medyczne jest ponadto:
○ prowadzenie sprawozdawczości i statystyki medycznej;
○ rejestracja zgonów oraz ich zgłaszanie do uprawnionych organów oraz
wydawanie wymaganych prawem dokumentów;
● Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, stanowi własność Podmiotu
leczniczego;
● Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu zakończono udzielać
świadczenie zdrowotne przekazywana jest do archiwum;


§ 26
Udostępnianie dokumentacji medycznej w podmiocie leczniczym
● Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom
ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym, a także osobom bliskim oraz
innym podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6
listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
● Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom
ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym, a także osobom bliskim oraz
innym podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie okazania dokumentu
tożsamości oraz dokumentu uprawniającego;
● Dokumentacja medyczna może być udostępniana:
○ do wglądu
○ poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;
○ poprzez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem
zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej lub sądów
powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji
mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
○ za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w odpowiednio
zabezpieczonym pliku.
● Na informatycznym nośniku danych.
● Dokumentację medyczną udostępnia się na pisemny wniosek o wydanie
dokumentacji. Podmiot zobowiązany jest do udostępnienia dokumentacji medycznej
bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia
złożenia wniosku.
● Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym
zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
● Udostępnianie pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez
niego upoważnionej dokumentacji medycznej zbiorczej, następuje poprzez wskazanie
jedynie tych informacji, które dotyczą pacjenta objętego indywidualnym wnioskiem.
14
● W przypadku wydania na żądanie uprawnionych organów i instytucji oryginałów
dokumentacji medycznej należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej
dokumentacji.
● Podmiot prowadzi rejestr udostępnianej dokumentacji


§ 27
Odpłatności związane z udostępnianiem dokumentacji w podmiocie leczniczym
● Za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów, kopii lub
wydruków Podmiot pobiera opłatę. Wysokość opłaty określa załącznik nr 2. Ustawa
Dz. U. 2009 Nr 52 poz.417.
● Opłaty, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym
zakresie, a także w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw
orzekania o zdarzeniach medycznych.


§ 28
Przetwarzanie dokumentacji w podmiocie leczniczym
● Podmiot gromadzi zebraną dokumentację medyczną zarówno w formie papierowej
jak i elektronicznej.
● Zakres danych umieszczanych w indywidualnej i zbiorczej wewnętrznej
dokumentacji medycznej prowadzonej przez Przychodnię RENORT Gabinety
Medyczne określają odrębne przepisy.
● Ruch pacjentów wewnątrz podmiotu może być rejestrowany za pomocą systemu
ewidencji elektronicznej z pomocą wersji papierowej.
● Zbiory informacji sporządzone i utrwalone na komputerowych nośnikach informacji
prowadzone są z zachowaniem selektywności dostępu do zbioru informacji, w sposób
uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym oraz zapewniający ochronę przed
zniszczeniem i utratą z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych
(RODO).
15

VI. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

§ 29
Prawa pacjenta
● Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone
w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
oraz w przepisach odrębnych.
● Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w podmiocie poprzez:
○ umieszczenie spisu praw pacjenta w miejscu ogólnodostępnym przy Recepcji
○ umieszczeniu praw pacjenta na stronie internetowej podmiotu www.renort.pl
● Prawa pacjenta stanowią wyciąg iż w/w Ustawy i stanowią załącznik nr 3 do
niniejszego Regulaminu.
● Udzielanie informacji innym osobom może mieć miejsce wyłącznie za zgodą
pacjenta.
● Pacjent, w tym małoletni po ukończeniu 16 roku życia, ma prawo do uzyskania od
lekarza informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych i
możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć
następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
● Przeprowadzanie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego może być
wykonane po wyrażeniu zgody przez pacjenta na zasadach określonych w przepisach
prawa powszechnie obowiązującego.
● Zgoda pacjenta udzielana jest na formularzach zgody dostępnej w podmiocie.
● Obowiązkiem personelu medycznego jest udzielenie pacjentowi wszelkich informacji
niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia
zdrowotne.
● W przypadku, w którym pacjent odmawia poddania się badaniom diagnostycznym
lub świadczeniom zdrowotnym, lekarz obowiązany jest poinformować pacjenta o
negatywnych następstwach, które mogą wyniknąć z niewykonania świadczenia. Jeżeli
pacjent nadal odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom
leczniczym zleconym przez lekarza, lekarz ma prawo zwrócenia się do pacjenta o
złożenie stosownego oświadczenia na piśmie.
● Pacjent do momentu ukończenia 18 roku życia korzysta ze świadczeń zdrowotnych
jedynie w obecności przedstawiciela ustawowego.
● Pacjent może być przyjęty na planową wizytę w obecności opiekuna faktycznego, o
ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to zgodę w formie pisemnej lub ustnej.
● Pacjent pomiędzy 16 a 18 rokiem życia może być przyjęty bez przedstawiciela
ustawowego lub opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to
pisemną zgodę.
● Wszystkie okoliczności związane z udzieleniem zgody przez pacjenta lub jej odmową
podlegają wpisowi do historii zdrowia i choroby pacjenta.
● Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkami ustalenia rzeczywistego stanu
zdrowia pacjenta są:
16
○ udzielanie prawdziwej i możliwie pełnej informacji o swoim stanie zdrowia,
dolegliwościach, objawach i okolicznościach ich powstania bądź odczuwania;
○ okazywanie na wezwanie lekarza wyników badań lub dokumentacji
medycznej z innych podmiotów leczniczych;
○ wykonywanie zalecanych badań diagnostycznych;
● Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest
przestrzeganie zaleceń;
● Pacjenci są przyjmowani wg kolejności zapisania się na wizytę, jednakże o
ostatecznej kolejności przyjęć decyduje lekarz na podstawie oceny stanu zdrowia
czekających pacjentów.
● Podmiot leczniczy informuje, że nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe
należące do pacjenta, w tym okrycia wierzchnie.


§ 30
Obowiązki pacjenta
● Do obowiązków pacjenta należy:
○ przestrzeganie regulaminu Podmiotu leczniczego;
○ przestrzeganie zakazów obowiązujących;
○ przestrzeganie zasad higieny osobistej;
○ stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu
pożarowym;
○ posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
○ szanowanie mienia Podmiotu leczniczego.
● Pacjent może zostać zobowiązany przez pracownika recepcji lub osobę z personelu
medycznego do okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. W razie braku
okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić
zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty.
● Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w
sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego.
Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
● Zakazuje się na terenie podmiotu prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej
i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody właścicieli.
● Zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania
alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie
przychodni.
● Zakazuje się wprowadzania zwierząt na teren podmiotu.
● Pacjent jest obowiązany zgłosić się w rejestracji na minimum 5 minut przed
planowaną godziną wizyty w celu zarejestrowania się w recepcji.
● W przypadku spóźnienia się pacjenta na wizytę, lekarz ma prawo: przyjąć go w
wyznaczonym przez siebie czasie albo odmówić przyjęcia go na wizytę.
● W przypadku niemożności stawienia się na umówionej wizycie pacjent jest
obowiązany do powiadomienia o odwołaniu wizyty. Podmiot leczniczy ma prawo
żądania przedpłaty na kolejne wizyty wobec pacjenta, który 3-krotnie nie
17
poinformował wcześniej o odwołaniu wizyty i nie stawił się na wizytę. Dodatkowo
pacjent powinien uiścić opłatę w wysokości 50% kosztu wizyty, jeśli nie stawi się na
umówioną wizytę lub nie odwoła najpóźniej dzień przed zaplanowanym terminem (w
godzinach i dniach otwarcia przychodni). W przypadku agresywnego lub
niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, lekarz
ma prawo odmówić realizacji usługi.
● Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent
obowiązany jest zgłosić się w recepcji w celu uiszczenia należności.
18

VII. REKLAMACJE

§ 31
Skargi i roszczenia
● Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń
zdrowotnych w Przychodni RENORT – Gabinety Medyczne ma prawo do złożenia
reklamacji do Kierownika podmiotu.
● Skargi, roszczenia i reklamacje składa się w formie pisemnej, ustnej lub telefonicznie
w Recepcji lub na adres mailowy rejestracja@renort.pl
● Z każdej reklamacji ustnej bądź telefonicznej może zostać sporządzona notatka
służbowa.
● Odpowiedź na reklamację jest udzielana listownie lub mailowo w terminie 14 dni
roboczych od dnia złożenia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 5.
● Reklamacje złożone lub wymagające dodatkowej konsultacji bądź wyjaśnień mogą
być wydłużone do okresu 3 miesięcy.
19

VIII. KIEROWANIE PODMIOTEM I KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI

§ 32
Zarządzanie w podmiocie leczniczym
● Kierowanie Podmiotem leczniczym należy do kompetencji wspólników zgodnie z
zasadami reprezentacji wynikającymi z umowy spółki i rejestracji w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie mniej jednak Kierownikiem
Przychodni jest Jan Piotrowski.
● Wspólnicy mogą powierzyć określone czynności z zakresu zarządzania pracownikowi
zwanemu Kierownikiem na podstawie stosownych umów lub pełnomocnictw.
● Do kompetencji osób zarządzających należy:
○ reprezentowanie Podmiotu na zewnątrz;
○ prowadzenie bieżących spraw;
○ administrowanie i organizacja pracy własnej i innych;
○ zapewnienie prawidłowego funkcjonowania podmiotu – zgodnie z jego celem,
strategią oraz kierunkami działania;
○ koordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych komórek i
pracowników w celu osiągnięcia przez spółkę jak najlepszej efektywności i
zamierzonych wyników;
○ kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku podmiotu wśród
pracowników oraz na rynku;
○ podejmowanie decyzji w sprawach współpracy gospodarczej z innymi
podmiotami;
○ podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i
rozwiązywaniem stosunku pracy i współpracy ;
○ kierowanie pracą podległego personelu;
○ wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność
podmiot;
○ organizowanie bezpieczeństwa i higieny pracy;
○ organizowanie bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych;
○ organizowanie przestrzegania ppoż;
○ motywowanie oraz nagradzanie personelu w ramach wykonywania
powierzonych obowiązków i zadań.
20

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 33
Postanowienia ogólne
● Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające
Podmiotem leczniczym.
● Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy i współpracownicy
Podmiotu leczniczego.
● Zmiany Regulaminu będą wprowadzane pisemnie i podawane do wiadomości
pracowników i pacjentów.
● Niniejszy regulamin jest dostępny w Recepcji oraz na stronie internetowej podmiotu.
___________________________ _________________________
podpis
21


Załącznik nr 1
Struktura Organizacyjna Przychodnia Renort Gabinety Medyczne
● Zarząd administrator:
○ Jan Stanisław Piotrowski
○ Wojciech Kazimierz Imroth
● Lekarze
● Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Agnieszka Pulkowska-Nowocień
● Księgowość: Wiesława Raczyńska-Nawrocka
● Dyrektor Organizacyjny: Agnieszka Pulkowska-Nowocień
● Kierownik Recepcji: Natalia Kurkus
22


Załącznik nr 2
Wysokość opłaty za kopię dokumentacji medycznej
Opłata za wydanie dokumentacji medycznej, w przypadku żądania przez pacjenta lub
opiekuna prawnego dokumentacji medycznej po raz drugi w tym samym zakresie, jest
określana na podstawie obowiązujących przepisów, gdzie podstawą wyliczenia jest wysokość
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.
Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustala Kierownik Podmiotu, zgodnie z
Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Opłata za
udostępnienie dokumentacji medycznej wynosi:
1. za jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać
0,002 – nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim
kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
2. za jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać
0,00007 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,
3. za udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie
może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
4. Udostępnianie dokumentacji medycznej jest bezpłatne w przypadku, gdy wnioskuje o
to pacjent lub przedstawiciel ustawowy pacjenta po raz pierwszy w żądanym zakresie.
Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynosi:
1. jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – 16,32 zł
2. jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – 0,57 zł
3. udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – 3,26 zł.
W przypadku wysłania kurierem dokumentacji medycznej na prośbę wnioskodawcy opłatę za
przesyłkę ponosi wnioskodawca.
23


Załącznik nr 3
KARTA PRAW PACJENTA
PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA
I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
1. Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia.
2. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej
wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania
i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne,
diagnostów laboratoryjnych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do
przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność
dostępu
do świadczeń.
3. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych w warunkach
odpowiadających określonym w przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
4. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu
na zagrożenie zdrowia lub życia.
5. W przypadku porodu pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych
związanych
z porodem.
6. Pacjent ma prawo do żądania, aby udzielający pacjentowi świadczeń zdrowotnych:
1) lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie;
2) pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).
Lekarz może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego
lekarza, zaś pielęgniarka (położna) może odmówić zasięgnięcia opinii innej pielęgniarki
(położnej), jeżeli uzna, że żądanie, o którym mowa powyżej jest bezzasadne.
PRAWO PACJENTA DO INFORMACJI
7. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
8. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają
prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie
zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych
i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania,
wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń
zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Pacjent lub jego
24
ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji
wymienionych powyżej innym osobom. Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca
zawód medyczny nie udzielała mu informacji, o której mowa powyżej.
9. Po uzyskaniu informacji, o której mowa w punkcie 8, pacjent ma prawo przedstawić
osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie. W sytuacjach
wyjątkowych, jeżeli rokowanie jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć
informację o stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym
dobro pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego pacjenta
lub osobę upoważnioną przez pacjenta. Na żądanie pacjenta lekarz ma jednak obowiązek
udzielić mu żądanej informacji w pełnym zakresie.
10. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby
wykonującej zawód medyczny informacji, o której mowa w punkcie 8, w zakresie i formie
potrzebnej
do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.
11. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają
prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji
i zabiegach pielęgniarskich.
12. W przypadku niepodjęcia lub odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta pacjent,
jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny mają prawo do dostatecznie wczesnej
informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego
lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu
udzielającego świadczeń zdrowotnych.
13. Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta. Pacjent ma prawo do informacji
o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający
świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych
ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot.
PRAWO DO ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW
LECZNICZYCH
14. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania
osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi
odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania
niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne.
PRAWO PACJENTA DO TAJEMNICY INFORMACJI Z NIM ZWIĄZANYCH
15. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód
medyczny,
w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych
25
w związku z wykonywaniem zawodu medycznego, z uwzględnieniem wyjątków
przewidzianych w przepisach prawa. W ramach tego osoby wykonujące zawód medyczny
są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności
ze stanem zdrowia pacjenta. Powyższego nie stosuje się m. in., w przypadku gdy:
– tak stanowią przepisy ustaw;
– zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta
lub innych osób;
– pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;
– zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych
z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny,
uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
– w odniesieniu do postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania
o zdarzeniach medycznych.
W sytuacjach, o których mowa powyżej ujawnienie tajemnicy może nastąpić wyłącznie
w niezbędnym zakresie. W sytuacji, gdy to pacjent/jego przedstawiciel ustawowy wyraża
zgodę na ujawnienie tajemnicy, zakres ujawnienia tajemnicy może określić pacjent lub jego
przedstawiciel ustawowy.
16. Osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków, o których mowa
powyżej
są związane tajemnicą również po śmierci pacjenta, chyba że zgodę na ujawnienie tajemnicy
wyrazi osoba bliska. Osoba bliska wyrażająca zgodę na ujawnienie tajemnicy może określić
zakres jej ujawnienia. W/w zwolnienia z tajemnicy nie stosuje się, jeśli ujawnieniu tajemnicy
sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia. Przed wyrażeniem
sprzeciwu pacjent ma prawo do uzyskania informacji o skutkach złożenia sprzeciwu.
W przypadku sporu między osobami bliskimi o ujawnienie tajemnicy lub o zakres jej
ujawnienia, zgodę na ujawnienie tajemnicy wyraża sąd. Osoba wykonująca zawód medyczny
może wystąpić z wnioskiem do sądu także w przypadku uzasadnionych wątpliwości,
czy osoba występująca o ujawnienie tajemnicy lub sprzeciwiająca się jej ujawnieniu jest
osobą bliską. Sąd, wyrażając zgodę na ujawnienie tajemnicy, może określić zakres jej
ujawnienia.
W przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się ujawnieniu tajemnicy sąd na wniosek osoby
bliskiej, może wyrazić zgodę na ujawnienie tajemnicy i określić zakres jej ujawnienia,
jeżeli jest to niezbędne:
– w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
– dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.
26
PRAWO PACJENTA DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ
ZDROWOTNYCH
17. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń
zdrowotnych
lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu odpowiedniej informacji.
18. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody
na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych. Przedstawiciel
ustawowy pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego
do świadomego wyrażenia zgody, ma prawo do wyrażenia zgody, o której mowa powyżej.
W przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to, w odniesieniu do badania,
może wykonać opiekun faktyczny.
19. Pacjent małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory
psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem,
ma prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo
zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. W takim przypadku
wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
20. Zgoda oraz sprzeciw, o których mowa powyżej mogą być wyrażone ustnie albo poprzez
takie zachowanie się osób uprawnionych, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje
na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód
medyczny albo brak takiej woli.
21. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki
stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę, o której mowa w punkcie 19,
wyraża się w formie pisemnej. W przypadku wyrażenia zgody na zabieg operacyjny albo
zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko
dla pacjenta za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta, lub przy użyciu podpisu
osobistego, wymagana jest forma dokumentowa.
22. Zasady przeprowadzenia badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych przez
lekarza, ratownika medycznego oraz pielęgniarkę systemu pomimo braku zgody albo wobec
zgłoszenia sprzeciwu, o których mowa powyżej, określają odpowiednio przepisy art. 33
i art. 34 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz
art. 11 ust. 10a-10c ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym (Dz.U. z 2017r. poz. 2195 z późn. zm.).
23. Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest
dopuszczalne, jeżeli wymaga on niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan
zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego
przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym.
24. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na uczestnictwo w eksperymencie medycznym
po uprzednim uzyskaniu informacji: o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia
27
eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku
oraz o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium.
W przypadku gdyby natychmiastowe przerwanie eksperymentu mogło spowodować
niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia jego uczestnika, lekarz obowiązany jest go o tym
poinformować.
25. Pacjent ma prawo do wyrażenia dobrowolnie świadomej zgody na uczestnictwo w
badaniu klinicznym, po wcześniejszym przekazaniu informacji dotyczących istocie,
znaczeniu, celu, skutków, ryzyka i niedogodności związanych z tym badaniem klinicznym
oraz warunków,
w jakich ma ono zostać przeprowadzone. Uczestnik badania klinicznego może w każdej
chwili wycofać się z badania klinicznego.
26. Pacjent ma prawo do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po jego śmierci komórek,
tkanek
lub narządów oraz cofnięcia tego sprzeciwu w każdym czasie.
PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI PACJENTA
27. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie
udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje
także prawo do umierania w spokoju i godności.
28. Osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych,
uczestniczą przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu
na rodzaj świadczenia lub wykonywanie czynności kontrolnych na podstawie przepisów
o działalności leczniczej. Uczestnictwo, a także obecność innych osób wymaga zgody
pacjenta, a w przypadku pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego
lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, jego przedstawiciela ustawowego, i osoby
wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego.
29. Pacjent ma prawo do leczenia bólu. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych
jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu,
leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.
30. Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba
bliska. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi
może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w
przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze
względu
na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.
PRAWO PACJENTA DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
31. Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu
zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Podmiot udzielający świadczeń
28
zdrowotnych udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi
ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.
Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez
pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem
ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba
że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia,
z zastrzeżeniem jak niżej.
W przypadku sporu między osobami bliskimi o udostępnienie dokumentacji medycznej,
zgodę na udostępnienie wyraża sąd na wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód
medyczny. Osoba wykonująca zawód medyczny może wystąpić z wnioskiem do sądu także
w przypadku uzasadnionych wątpliwości, czy osoba występująca o udostępnienie
dokumentacji lub sprzeciwiająca się jej udostępnieniu jest osobą bliską.
W przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się udostępnieniu dokumentacji medycznej,
po jego śmierci, sąd na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na udostępnienie
dokumentacji medycznej i określić zakres jej udostępnienia, jeżeli jest to niezbędne:
– w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
– dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.
PRAWO PACJENTA DO ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO
ORZECZENIA LEKARZA
32. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo wnieść sprzeciw wobec opinii albo
orzeczenia lekarskiego do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta,
jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z
przepisów prawa. Sprzeciw wnosi się w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo
orzeczenia.
PRAWO PACJENTA DO POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I
RODZINNEGO
33. Pacjent podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju
stacjonarne
i całodobowe świadczenia zdrowotne ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego
lub korespondencyjnego z innymi osobami. Pacjent ma także prawo do odmowy kontaktu
z takimi osobami.
34. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, przez co rozumie się opiekę,
która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także opiekę sprawowaną
nad pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu
niepełnosprawności oraz nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu.
Przez dodatkową opiekę pielęgnacyjną sprawowaną nad pacjentem małoletnim lub
29
posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, rozumie się również
prawo do pobytu wraz z nim przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego.
Pacjent ponosi koszty realizacji praw dotyczących kontaktu z innymi osobami oraz
dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, jeżeli realizacja tych praw skutkuje kosztami
poniesionymi przez podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju
stacjonarne
i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej
(za wyjątkiem prawa pobytu przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego,
o którym mowa powyżej).
PRAWO PACJENTA DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ
35. Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w
rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów o
działalności leczniczej ma prawo do opieki duszpasterskiej.
36. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmiot, wykonujący
działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne jest
obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.
PRAWO PACJENTA DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W
DEPOZYCIE
37. Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w
rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ma prawo do przechowywania
rzeczy wartościowych w depozycie.
POZOSTAŁE PRAWA OGÓLNE
38. Pacjent ma prawo do wskazania osoby lub instytucji, lub przedstawiciela ustawowego,
którą podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i
całodobowe świadczenia zdrowotne jest obowiązany niezwłocznie powiadomić w razie
pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia lub w razie śmierci
pacjenta.
39. Pacjent ma prawo do wypisania ze szpitala albo innego zakładu leczniczego,
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia
zdrowotne, gdy jego stan zdrowia nie wymaga dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w
tym zakładzie leczniczym bądź na własne żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela
ustawowego – w takiej sytuacji pacjent ma prawo do informacji o możliwych następstwach
zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych.
40. Pacjent ma prawo do wyrażenia osobiście za życia lub przez przedstawiciela
ustawowego sprzeciwu na wykonanie sekcji zwłok.
30
41. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na lekarza do rzecznika odpowiedzialności
zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania
sprzecznego
z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o wykonywaniu
zawodu lekarza.
42. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika
odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku
podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione
naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.
43. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na diagnostę laboratoryjnego do rzecznika
dyscyplinarnego w Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych w przypadku podejrzenia
zawinionego, nienależytego wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej,
postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub przepisami dotyczącymi
wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej.
44. Pacjent ma prawo złożenia skargi w związku z naruszeniem praw pacjenta do
Rzecznika Praw Pacjenta.
45. Pacjent ubezpieczony w ramach ubezpieczenia zdrowotnego co do zasady ma prawo
wyboru:
– świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych spośród
tych świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
– szpitala spośród szpitali, które zawarły umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
– świadczeniodawcy, udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej,
spośród świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń z zakresu
podstawowej opieki zdrowotnej; pacjent w ramach tego wyboru, wybiera lekarza POZ,
pielęgniarkę POZ lub położną POZ,
– lekarza dentysty spośród lekarzy dentystów, którzy zawarli umowę o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej.
Opracowano w oparciu o następujące podstawy prawne:
– Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz- 483,
z późn. zm.)
– ustawa z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t. j. Dz.
U. z 2019r. poz. 1127 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 218r. poz. 2190 ze
zm.)
– ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz U. z 2019r.
poz. 537, z późn. zm-)
– ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t. j. Dz U. z 2019 r. poz
576, z późn. zm.),
31
– ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (t. j. Dz U. z 2019 r. poz 849,
z późn. zm.)
– ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 499
z późn. zm.)
– ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek,
tkanek
i narządów (t. j. Dz U. z 2019r. poz. 1405 z późn. zm.)
– ustawa z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 965 z późn.
zm.)
– ustawa z dnia 1 lipca 2011r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (t. j. Dz. U. z 2018r.
poz. 916 z późn. zm.)
– ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2020r.
poz.172, z późn. zm.)
– ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 1373 z późn. zm.).
32

Zapisz się do wybranego specjalisty online

Wystarczy kilka kliknięć aby umówić się ze swoim lekarzem na wizytę stacjonarną

  • Wizyta u wybranego specjalisty
  • Bez konieczności rejestracji na miejscu
  • Bez czekania w kolejce

* Do mgr Joanny Brejeckiej-Pamungkas można zapisać się jedynie na kontynuację terapii. Pierwszorazowych pacjentów zachęcamy do zapisu na listę oczekujących.